Snygga hudtoner i dina bilder

Egen vitbalansinställning

Egen vitbalansinställning

En vanlig fråga jag brukar få är hur man får fina färger i sina bilder trots att man fotograferar inomhus i gulaktigt ljus. Problemet brukar vara att hudtoner kan bli både för gula, för röda eller gröna beroende på hur ljuset ser ut i lokalen och hur din kamera tolkar färgerna.

Allt ljus har en färg

Först lite bakgrundsinformation: Den inställning i kameran som styr färgerna är framför allt vitbalansinställningen. Vitbalansen är en mått på vilken färg som ljuset har. Allt ljus har nämligen en färg även om vi inte alltid tänker på det – glödlampor ger ett gulaktigt sken, stearinljus är orange-aktigt, lysrör kan vara gulgröna och lågenerilampor kan ge en gulton med magenta (rödrosa). Ofärgade led-lampor, blixt och normalt dagsljus brukar man säga ger ett neutralt ljus, dvs ljuset innehåller ingen speciell färg.

När man ställer in sin kamera på vitbalans Auto försöker kameran själv mäta färgen på ljuset i bilden och sedan kompensera för det så att det stämmer med vår hjärnas och ögonens uppfattning om färg. Det är nämligen så att om vi t.ex. kliver in i ett vitt rum med ilsket gula lampor så uppfattar vi först rummet som gulaktigt, men efter en stund har vi vant oss och uppfattar rummet och ljuset som ganska vitt och neutralt.

Exempel på vitbalansinställningar på kameran

Exempel på vitbalansinställningar på kameran

Kameran är opartisk

Men det gör inte kameran. Kameran ser vad den ser! Ett rum upplyst med gulaktigt sken resulterar i en gulaktig bild. Men har du automatisk vitbalans inställd så försöker kameran ta bort en del gult i bilden så att den bättre ska stämma med vår egen uppfattning om motivets färg.

Som vanligt när teknik ska försöka tolka människors upplevelser kan det bli fel ibland. När vi fotograferar inomhus är det mer regel än undantag att bilderna får en lite felaktig färgton. Det här brukar främst drabba hudtoner. Vi människor är väldigt känsliga vad gäller att bedöma hudtoner. Om färgen på en bil är felaktig reagerar vi inte, men om kinden och pannan på en människa får t.ex. grönaktiga toner så ser bilden sjuk ut i färgerna.

Automatisk vitbalans

Automatisk vitbalans

Bilden ovan är vad kameran presterade när vitbalansen var inställd på auto. Som du ser har hudtonen blivit väldigt varm (gulorange) och det har även drabbat den vita väggen bakom. Men att den vita väggen blir lite varm i tonen stör inte, det är hudtonen man eventuellt reagerar på.

Fyra lösningar

Så, vad gör vi? Det finns främst fyra sätt att ta kontroll över färgerna:

  1. Ändra vitbalansinställningen på kameran från Auto till något annat läge, t.ex. Glödlampa/Volfram eller Lysrör.
  2. Om din kamera tillåter kan du ställa in Kelvin-talet själv, dvs den enhet som används för vitbalansen. Ex: 3500˚ Kelvin innebär att kameran tar bort en hel del gult. Ett lägre värde rensar ännu mer gult medan högre värden bevarar gult.
  3. Mäta vitbalansen genom att fotografera ett vitt papper i samma ljus, och sedan låta kameran analysera vilken färg det vita papperet fick. Om det vita papperet t.ex. blev kraftigt gulaktigt kommer kameran därefter att rensa lika mycket gult ifrån alla bilder du framöver fotograferar.
  4. Fotografera i råformat och ställa vitbalansen i efterhand, via Photoshop.

Fördelen med lösning 1 är att den är enkel. Du växlar mellan främst Auto, Glödlampa eller Lysrör och får olika färgeffekter. Nackdelen är att den ger väldigt grova korrigeringar. Se denna jämförelse:

Jämförelse mellan Automatisk vitbalans, Lysrör och Glödlampa/Volfram

Jämförelse mellan Automatisk vitbalans, Lysrör och Glödlampa/Volfram

Ingen av bilderna ovan är riktigt bra, men det är också ett knepigt ljus i lokalen jag fotograferade. Hela rummet får lite dagsljus från fönster medan modellen står ganska nära en taklampa med lågenergilampa i. Det är långt ifrån ett optimalt ljus, men jag visar bilden då det samtidigt är en ganska vanlig situation på t.ex. event – man får göra det bästa man kan av det ljus som finns.

Lösning 2 och 3 kan prestera mycket bra resultat men problemet med 2:an är att du måste lita på din kameras display för att bedöma om färgerna blev bra, vilket sällan är att rekommendera. Och lösning 3 kan ge för neutrala resultat – i en inomhusbild vill man gärna ha kvar lite värme och gulton för att det ska kännas normalt. Detta kan man kompensera för med nya kamerainställningar men det är för komplicerat och dessutom som att gå över ån efter vatten när vi har den perfekta lösningen framför näsan: råformat.

Och vinnaren är …

Lösning 4 med råformat är helt klart att föredra om det är viktigt för dig att kunna styra färgerna i dina bilder. Genom att fotografera i råformat kan du i efterhand välja exakt hur mycket gult/blått eller magenta/grönt som ska finnas i bilden. När du öppnar en råbild i t.ex. Photoshop dyker bl.a. dessa reglage upp:

Vitbalansinställningar i Photoshop

Vitbalansinställningar i Photoshop

Genom att dra i de två reglagen kan du skräddarsy färgbalansen i din bild med mycket hög precision.

Så här valde jag att ställa färgerna i min exempelbild:

Inställningar för den bildversion jag själv valde ut.

Inställningar för den bildversion jag själv valde ut.

Och om vi nu jämför den bild som kameran tog med automatisk vitbalans, och den version som jag själv ordnade via råbilden så ser det ut så här:

Jämförelse Automatisk vitbalans vs Egen inställning via råformatet

Jämförelse Automatisk vitbalans vs Egen inställning via råformatet

Som du ser lät jag lite av den varma tonen från takbelysningen ligga kvar, men det är förstås även en smaksak hur man föredrar färgerna i sina bilder.

Poängen är att om du vill ha maximal färgkontroll och skapa perfekta hudtoner så är det råformatet du ska använda.

Om du laddat hem min app Fotokurs 1 så lär det knappast vara en nyhet för dig att jag rekommenderar råformat och där förklarar jag även lite mer kring just råformatets fördelar (och nackdelar).

– Men om jag fotograferar i råformat och ändrar vitbalansen i efterhand, spelar det då ingen som helst roll vilken vitbalansinställning jag har på kameran?

– Nej, det spelar ingen roll. En råbild innebär att kameran alltid registrerar motivet såsom det ser ut. Vitbalansinställningen är bara en parameter som råkonverterare såsom Photoshop sedan använder för att ta fram tolkningar/versioner av råbilden.

– Så även om min bild ser ut att ha ett jättestort färgfel på kamerans display så spelar det ingen roll så länge man fotograferar i råformat?

– Sant! Det blir absolut 0% kvalitetsförlust om du fixar vitbalansfelet i efterhand.

– Är råformatet meningen med livet?

– Svårt att säga, men en del vill hävda det.

 

Kommentarer

  1. helen säger

    Håller med föregående talare. Din bok ”släpp loss fotografen i dig” är också väldigt pedagogisk och jag använder den fortfarande som en uppslagsbok när jag ”fastnat”.